Дана стаття має на меті роз’яснення діючого законодавства України щодо наступних питань:
- визначення порядку здійснення доплати за площу, що перевищує передбачені нормативи при безоплатній приватизації житла;
- можливість включення до списку осіб, які приймають участь в безоплатній приватизації житла, члена сім’ї, який проживає в помешканні, але не зареєстрований в ньому;
- можливість використання свого права на безоплатне виділення земельної ділянки особи, яка скористалась своїм правом на безоплатну приватизацію житла.
1. Порядок безоплатної приватизації житла регулюється Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду».
Згідно з п. 1 ст. 3 ЗУ «Про приватизацію державного житлового фонду»,
Приватизація здійснюється шляхом: безоплатної передачі громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім'ї та додатково 10 квадратних метрів на сім'ю.
Згідно з п. 3 ст. 5 ЗУ «Про приватизацію державного житлового фонду»,
Якщо загальна площа квартири (будинку) перевищує площу, яку має право отримати сім'я наймача безоплатно, наймач здійснює доплату цінними паперами, одержаними для приватизації державних підприємств чи землі, а у разі їх відсутності - грошима. Сума доплат визначається добутком розміру надлишкової загальної площі на вартість одного квадратного метра.
Визначення вартості одного квадратного метра площі, що перевищує встановлені п. 1 ст. 3 ЗУ «Про приватизацію державного житлового фонду» норми, визначається «Положенням про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян», затвердженим Наказом №396 Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.12.2009 року.
Згідно з п.п. 6.1 п. 6 Положення,
6. Визначення загальної площі об'єктів приватизації, що передаються у власність громадян:
6.1. Загальна площа квартири (будинку), що передається у власність,
визначається як сума площ жилих і підсобних приміщень квартири, веранд, вбудованих шаф, а також площ лоджій,
балконів і терас, які враховуються з використанням коефіцієнтів, визначених
розділом 6 Інструкції про порядок
проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету
будівництва, архітектури та житлової політики
України від 24.05.2001 N 127, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України
10.07.2001 за N582/5773.
Згідно з п. 10 Положення,
Якщо загальна площа квартири (будинку), жилих приміщень у гуртожитку, кімнат у комунальних квартирах, що підлягають приватизації, перевищує площу, яку має право отримати сім'я наймача безоплатно, наймач здійснює доплату. Сума доплати визначається добутком розміру надлишкової загальної площі на вартість одного квадратного метра.
Згідно з додатком 8 до Положення «Розрахунок вартості надлишкової загальної площі квартири (будинку), жилого приміщення у гуртожитку, кімнати у комунальній квартирі, що приватизується» ,
1. Загальна площа квартири (будинку), жилого приміщення у гуртожитку, кімнати у комунальній квартирі (П) _____ кв. м.
2. Кількість зареєстрованих у квартирі (будинку), жилому приміщенні у гуртожитку, кімнаті у комунальній квартирі осіб (М)_______.
3. Розмір загальної площі, що підлягає безоплатній передачі мешканцям квартири (будинку), жилого приміщення у гуртожитку, кімнати у комунальній квартирі згідно з законом:
Пб = М х 21 + 10 = _____ кв. м.
4. Розмір надлишків площі, що підлягає оплаті:
Пн = (П - Пб) = ____ кв. м.
5. Вартість надлишкової загальної площі квартири (будинку), жилого приміщення у гуртожитку, кімнати у комунальній квартирі, що приватизується (розмір доплати за надлишкову площу):
Таким чином, у випадку якщо загальна площа квартири, що безоплатно приватизується наймачем, перевищує встановлений норматив, а саме, 21 кв.м. на кожну особу сім’ї та додатково 10 кв.м. на сім’ю, то така надлишкова площа підлягає доплаті із розрахунку 18 копійок за один кв.м. Зазначений розрахунок, згідно п. 21 Положення, здійснює орган приватизації та підписується також наймачем.
2. Згідно з ч. 2 п. 1 ст. 5 ЗУ «Про приватизацію державного житлового фонду», до членів сім'ї наймача включаються лише громадяни, які постійно проживають в квартирі (будинку) разом з наймачем або за якими зберігається право на житло.
Згідно чинного законодавства, право на безоплатну приватизацію житла мають особи, які постійно проживають в помешканні. У випадку, коли особа постійно проживає але не зареєстрована в помешканні, то на практиці можуть виникнути певні проблеми з включенням приватизаційним органом такої особи до складу осіб, що мають право на безоплатну приватизацію такого помешкання.
Такі проблеми пов’язані з тим, що виникають труднощі з доведенням факту постійного проживання. В принципі, документально підтвердити факт проживання можливо шляхом отримання відповідної довідки від депутата місцевої або сільської ради, який відповідає за округ, де розташоване приміщення, або відповідне рішення суду, але, в цьому випадку, заявник має довести факт такого проживання, що може привести до ускладнення такої процедури. Але, на практиці, навіть при наявності таких документів, при отриманні права на безоплатну приватизацію, в орані приватизації можуть виникнути певні труднощі.
Крім того, слід зазначити, що чинним законодавством передбачений обов’язок особи, яка змінила місце свого проживання, в певний період часу, провести реєстрацію за новим місцезнаходженням. Відсутність такої реєстрації є формальним порушенням законодавства, й може бути причиною для відмови у наданні права на безоплатну приватизацію житла.
3. Право на безоплатне отримання земельної ділянки зі складу державної або комунальної власності регулюється главою 19 Земельним кодексом України. Зазначена глава також містить нормативи в рамках яких особа має право на отримання землі безоплатно.
Чинним законодавством України не встановлено жодних заборон чи обмежень на можливість особи, яка безоплатно приватизувала житло згідно ЗУ «Про приватизацію державного житлового фонду», безоплатно отримати землю на підставі Земельного кодексу України.